This page will contain discussion groups about dannebrog, as they become available.

Flag of Denmark

The Dannebrog. This version, known as the Stutflag, is used for civilian purposes. Proportions: 28:37

The national flag of Denmark, the Dannebrog, is red with a white Scandinavian cross that extends to the edges of the flag; the vertical part of the cross is shifted to the hoist side. The cross design of the Danish flag was subsequently adopted by the other Nordic countries: Sweden, Norway, Finland, and Iceland. During the Danish-Norwegian personal union, the Dannebrog was also the flag of Norway and continued to be, with slight modifications, until Norway adopted its current flag in 1821.

The royal Danish yacht is named after the flag.

The legendary origin of the flag

The legend of the flag is very popular among Danes, but most consider it to be a legend though a beautiful one. The legend says that during the Battle of Lyndanisse, also known as the Battle of Valdemar (Danish: "Volmerslaget"), near Reval (Tallinn) in Estonia, on 15 June 1219, the flag fell from the sky during a critical stage, resulting in Danish victory.

Dannebrog falling from the sky during the Battle of Lyndanisse, 15 June, 1219. Painted by Christian August Lorentzen in 1809. Original located on Statens Museum for Kunst, Denmark

No historical record supports this legend. The first record of the legend dates from more than 300 years after the campaign, and the first record connects the legend to a much smaller battle, though still in Estonia; the battle of Fellin (Viljandi) in 1208. Though no historical support exists for the flag story in the Fellin battle either, it is not difficult to understand how a small and unknown place is replaced with the much grander battle of Reval from the Estonia campaign of King Valdemar II.

This story originates from two written sources from the early 16th century.

The first is found in Christiern Pedersen's "Danske Krønike", which is a sequel to Saxo’s Gesta Danorum, written 1520-1523. It is not mentioned in connection to the campaign of King Valdemar II in Estonia, but in connection with a campaign in Russia. He also mentions that this flag, falling from the sky during the Russian campaign of King Valdemar II, is the very same flag that King Eric of Pomerania took with him when he left the country in 1440 after being deposed as King.

The second source is the writing of the Franciscan monk Petrus Olai (Peder Olsen) of Roskilde, from 1527. This record describes a battle in 1208 near a place called "Felin" during the Estonia campaign of King Valdemar II. The Danes were all but defeated when a lamb-skin banner depicting a white cross falls from the sky and miraculously leads to a Danish victory. In another record by Petrus Olai called "Danmarks Tolv Herligheder" (Twelve Splendours of Denmark), in splendour number nine, the same story is re-told almost to the word, however a paragraph has been inserted correcting the year to 1219.

Whether or not these records describe a truly old oral story in existents at that time, or a 16th century invented story, is not currently determined.

Some historians believe that the story by Petrus Olai refers to a source from the first half of the 15th century, making this the oldest reference to the falling flag.

The continuation of the romantic legend

The story of the original flag has a continuation that many Danes are not aware of.

According to tradition, the original flag from the Battle of Lyndanisse was used in the small campaign of 1500 when King Hans tried to conquer Dithmarschen (in western Holstein in north Germany). The flag was lost in a devastating defeat on 17 February 1500. In 1559, King Frederik II recaptured it during his own Dithmarschen campaign. In the capitulation terms it is stated that all Danish banners lost in 1500 were to be returned.

One of Hans Knieper’s heroic paintings of Danish kings from 1585. King Erik Menved storming a castle. Note the two Danish flags. Original located on Kronborg Castle.

This legend is found in two sources, Hans Svanning's History of King John from 1558-1559 and Johan Rantzau's History about the Last Dithmarschen War, from 1569. Both claims that this was the original flag, and consequently both writers knew the legend of the falling flag. In 1576, the son of Johan Rantzau, Henrik Rantzau, also writes about the war and the fate of the flag. He notes that the flag was in a poor condition when returned.

Sources from Dithmarschen, written shortly after the battle of 1500, do mention banners, including the Royal banner, being captured from the Danes, but there is no mention of Dannebrog or the "original" flag. It is quite plausible that the king’s personal banner as well as the leading banner of the army were both lost, as the battle was led by the King himself. However, it is more questionable if he indeed was carrying the "original" flag.

In a letter dated 22 February 1500 to Oluf Stigsøn, King John describes the battle, but does not mention the loss of an important flag. In fact, the entire letter gives the impression that the lost battle was noting more than an "unfortunate affair".

An indication that we are dealing with multiple flags, are the 1570 writings of Niels Hemmingsøn regarding a bloody battle between Danes and Swedes near the Swedish town of Uppsala in 1520. He writes that the "Danish head banner" ("Danmarckis Hoffuitbanner") was nearly captured by the Swedes. It was saved only by the combined efforts of the banner-carrier Mogens Gyldenstierne, taking multiple wounds, and a young man coming to his rescue. This young man was Peder Skram. This "Danmarckis Hoffuitbanner" was probably nothing short of the "Banner of the Realm'" (Rigsbanner), the Dannebrog.

This is however not the end of the story. A priest and historian from Dithmarschen, Johan Neocorus, wrote in 1598 that the banner captured in 1500, was brought to the church in Wohrden and hung there for the next 59 years, until it was returned to the Danes as part of the peace settlement in 1559. Henrik Rantzau states in his writing of 1576 that the flag was brought to Slesvig city and placed in the cathedral, following its return.

A historian from Slesvig, Ulrik Petersen (1656-1735), wrote in the late 17th century that the flag hung in Slesvig cathedral till about 1660 until it simply crumbled away, thus ending its more than 400-year-old story.

Historically, it is of course impossible to prove or disprove that these records speak of the same flag. If the flag of 1208 or 1219 ever existed. Many of these legends are apparently built on earlier ones.

Other theories of the origin of the flag

Other origin theories have been put forth in the late 19th and early 20th century.

The Danish flag from the front page of Christiern Pedersen’s version of Saxo’s Gesta Danorum, 1514. Full frontpage can be seen here.

Theories of the origin of the flag, #2

The Danish historian Caspar Paludan-Müller in 1873 in his book "Sagnet om den himmelfaldne Danebrogsfane" put forth the theory that it is a banner sent by the Pope to the Danish King to use in his crusades in the Baltic countries. Other kings and lords certainly received such banners.

One would though imagine that if this story was true, some kind of record ought to exist of the event and presumably Danish historians would not have failed to mention it in some way. Being granted a banner by the Pope would have been a great honour, but despite the many letters of the popes relating to the crusades, none of them mentions granting a banner to a King of Denmark. On the other hand, the letter in question might simply have been lost.

Theories of the origin of the flag, #3

A similar theory was suggested by Danish explorer, adventurer and Captain Johan Støckel in the early 20th century. He suggested that it was not a pope banner to the King but a pope banner to the Churchly legate in the North, more specifically to archbishop Andreas Sunesøn, which he - without the knowledge of the King – brought with him on the King's crusade in the Baltic countries, in an effort to make the army take on a Christian symbol (over the king's symbol) and thereby strengthen the power of the church.

It is unlikely that the very fair and loyal archbishop would do such a thing behind the king's back. Moreover, it is unlikely that the pope would send such a banner, given the fact that they already had one, namely the banner of the Knights Hospitaller (Danish: "Johanitterne").

Theories of the origin of the flag, #4

A theory brought forth by the Danish historian Adolf Ditlev Jørgensen in 1875 in his book Danebroges Oprindelse, is that the Danish flag is the banner of the Knights Hospitaller. He supports his theory with that the order came to Denmark in the latter half of the 12th century and during the next centuries spread to major cities, like Odense, Viborg, Horsens, Ribe and their headquarters in Slagelse, so by the time of the Baltic crusade, the symbol was already a known symbol in Denmark.

Furthermore he claims that Bishop Theodorik, already a part initiator of the order in Livonia, the Livonian Brothers of the Sword, had the idea of starting a similar order in Estonia and that he was the original instigator of Bishop Albert of Buxhoeveden inquiry to King Valdemar II in 1218, that set the whole Danish participation in the Baltic crusades in motion.

In the contemporary writing of the priest Henry of Livonia from Riga it is said that Bishop Theodorik was killed during the 1219 battle, as the enemy stormed his tent, thinking it was the King's tent. Adolf Ditlev Jørgensen explains that it was Bishop Theodorik who carried the flag, well planted outside his tent, thus as an already well-known Knights Hospitaller symbol in Livonia, the enemy thought this was the King's symbol and mistakenly stormed Bishop Theodorik tent. He claims that the origin of the legend of the falling flag comes from this confusion in the battle.

Adolf Ditlev Jørgensen does not give an explanation how the white Maltese cross on red of the Knights Hospitaller, found its way to the Danish flag of 1219, given the fact that in that time it was a white cross on black. The Knights Hospitaller is a monk-order and used black dresses. The white on red warrior-cloak cannot be traced until later.

Theories of the origin of the flag, #5

The Danish church-historian L. P. Fabricius put up yet another theory. It is explained in his study of 1934, titled "Sagnet om Dannebrog og de ældste Forbindelser med Estland'". In this study he put the location to 1208 Fellin and not the Battle of Lyndanisse in 1219, based on the earliest source available about the story.

He says in this theory that it might have been Archbishop Andreas Sunesøn's personal ecclestical banner or perhaps even the flag of Archbishop Absalon. That is based on his tireless efforts to expand Christianity to the Baltic countries and that under his initiative and supervision several smaller crusades had already been conducted in Estonia. The banner would then already be known in Estonia. He repeats the story about the flag being planted in front of Bishop Theodorik's tent which the enemy mistakenly attacks believing it to be the tent of the King.

All these theories centre on two battles in Estonia, whether it is in Fellin (1208) or Lyndanisse (1219), and thus try to explain the origin in relation to the tale brought forth over 300 years after the event.

Theories of the origin of the flag, #6

A much different theory is briefly discussed by Fabricius and elaborated more by Helga Bruhn in a book from 1949. She claims that it is neither the battle nor the banner that is central to the tale, but rather the cross in the sky. Similar tales of appearances in the sky at critical moments, particularly of crosses, can be found all over Europe.

Bruhn mentions a battle (also mentioned by Fabricius) taking place on September 10, 1217 between Christian knights and Moor warriors on the Iberian Peninsula near the castle Alcazar, where it is said that a golden cross on white appeared in the sky, to bring victory to the Christians. Likewise an almost identical Swedish tale from the 18th century about a yellow cross on blue appearing in 1157 during a Swedish battle in Finland. Probably a later invention to counter the legendary origins of the Danish flags, but never the less of the same nature. The English flag, the Saint George's Cross is also claimed to have appeared in the sky during a critical battle, in this case in Jerusalem during the crusades.

The similarities to the legends is obvious. In Spain, the colours of the Pope appears in the sky, in Finland the Swedish colours. In Estonia it is the Danish colours, and in Jerusalem the English colours. Basically, these are all variations of the same legend.

Since King Valdamar II was married to the Portuguese princess, Berengaria, it is not unthinkable that the origin of the story, if not the flag, was the Spanish tale or a similar tale, which again might have been inspired by an even older legend.

Earliest recorded use of the flag

One of the seals of Erik VII, 1398. Note the Dannebrog banner in the coat of arms

Danish literature of the 13th and 14th centuries remains suspiciously quiet about the national flag. Whether the flag has its origins in a divine sign, a banner of a military order, an ecclesiastical banner, or perhaps something entirely different, Danish literature is no help before the early 15th century.

However, several coins, seals and images exist, both foreign and domestic, from the 13th to 15th centuries and even earlier, showing flags similar to the Dannebrog. In the 19th and early 20th century, these images were used by many Danish historians, with a good flair of nationalism, trying to date the origins of the flag to 1219. However, if one examines the few existing foreign sources about Denmark from the 13th to 15th centuries, it is apparent that, at least from foreign point of view; the national symbol of Denmark was not a red-and-white banner but the royal coat of arms (three blue lions of a golden shield.) This coat of arms remains in use to this day.

An obvious place to look for documentation is in the Estonian city of Tallinn, the site of the legendary battle. In Tallinn, a coat-of-arms resembling the flag is found on several buildings and can be traced back to the middle of the 15th century where it appears in the coat-of-arms of the "Die Grosse Gilde", a sort of merchant consortium which greatly influenced the city's development. The symbol later became the coat-of-arms of the city. Efforts to trace it from Estonia back to Denmark have, however, been in vain.

The national Coat of Arms of Estonia, three blue lions on a golden shield, is almost identical to the Coat of Arms of Denmark, and its origin can be traced directly back to King Valdemar II and Danish rule in Estonia 1219-1346.

Earliest undisputed link

Page 55 verso in the Dutch book Wapenboek Gelre. Displaying the earliest known undisputed colourized image of Dannebrog

The earliest source that indisputably links the red flag with a white cross to a Danish King, and to the realm itself, is found in a Dutch register of coats-of-arms “Wapenboek Gelre”, written between 1340 and 1370 (some sources say 1378 or 1386). Most historians claim that the book was written by Geldre Claes Heinen. The book displays some 1700 coats-of-arms from all over Europe, in colour. It is now located on the Royal Library of Brussels (the "Bibliothèque royale Albert Ier").

On page 55 verso we find the Danish coat-of-arms with a helmet on top with horns. On the right horn is a Danish banner. The text left of the coat of arms says “die coninc van denmarke” (The King of Denmark). This is the earliest known undisputed colour rendering of the Dannebrog.

This image has been used to acknowledge a previously disputed theory that the cross found in Valdemar Atterdag's coats of arms located in his Danælog seal ("Rettertingsseglet") from 1356 is indeed the cross from the Danish flag.

This image from "Wapenboek Gelre" is near identical found in an old coats of arms book from the 15th century now located in the National Archives of Sweden, ("Riksarkivet")

From Queen Margaret I and King Erik VII time we also have a case that undisputedly links Dannebrog to Denmark. The royal seal of King Erik VII from 1398 - the first combined coat of arms found in Denmark - shows the flag twice; the cross that separates the four coats-of-arms is the cross of the Dannebrog and the coat of arms representing Denmark show the three lions holding a Dannebrog banner.

Origin and meaning of "Dannebrog"

From King's banner to National flag

Laws and flag variations

Denmark does not have a specified flag law, but various regulations and rules spread out over many documents, from King Christian IV's time till today, can be found. The quest to unite them into a specified flag law have been brought forth many times, especially in the 20th century, but it never amounted to anything.

National flag

The size and shape of the coufhordie flag ("Koffardiflaget") for merchant ships is given in the regulation of June 11, 1748, which says: A red flag with a white cross with no split end. The white cross must be 1/7 of the flags height. The two first fields must be square in form and the two outer fields most be 6/4 lengths of those.

The proportions are thus: 3:1:3 vertically and 3:1:4.5 horizontally. This definition are the absolute proportions for the Danish national flag to this day, for both the civil version of the flag, "Stutflaget", as well as the merchant flag ("Handelsflaget"). Both flags are identical.

A somewhat curious regulation came in 1758 concerning Danish ships sailing in the Mediterranean. These had to carry the King's cypher logo in the center of the flag, to distinguish them from Maltese ships, due to the similarity of the flag of the Order of St. John (a.k.a. the Knights Hospitaller). To the best of knowledge, this regulation has never been revoked, however it is probably no longer done.

According to the regulation of June 11, 1748 the colour was simply red, which is common known today as "Dannebrog rød" ("Dannebrog red"). The only available red fabric colour in 1748 was made of bracken root, which make a brownish red. The private company, Dansk Standard, regulation number 359 of 2005, defines the red colour of the flag as Pantone 186c. No official nuance definition of "Dannebrog rød" exists.

During the next about 150 years nobody paid much attention to actually abide fully to the proportions of the flag given in the 1748 regulation, not even the government. As late as 1892 it was stated in a series of regulations that the correct lengths of the two last fields in the flag were 6/4. Some interested in the matter made inquires into the issue and concluded that the 6/4 length would make the flag look blunt. Any new flag would also quickly become unlawful, due to wear and tear. They also noted that the flag currently used had lengths, of the last two fields, anywhere between 7/4 to 13/6.

So in May 1893 a new regulation to all chiefs of police, stated that the police should not intervene, if the two last fields in the flag were longer than 6/4 as long as these did not exceed 7/4, and provided that this was the only rule violated.

This regulation is still in effect today and thus the legal proportions of the National flag is today anywhere between 3:1:3 width / 3:1:4.5 length and 3:1:3 width / 3:1:5.25 length.

That some confusion still exists in this matter can be seen from the regulation of May 4, 1927, which once again states that Danish merchant ships have to fly flags according to the regulation of 1748.

Splitflag

The Splitflag - the Danish State Flag. Proportions: 56:107 The Orlogsflag - the Danish Naval Flag. Proportions: 56:107

The Splitflag or Orlogsflag have similar specifications, but legally, they are two different flags. The Splitflag is a Danish flag ending in a swallow-tail, it is Dannebrog red, and is used on land. The Orlogsflag is a Splitflag with a deeper red colour and is only used on sea.

The Orlogsflag with no markings, may only be used by the Royal Danish Navy. There are though a few exceptions to this. A few institutions have been allowed to fly the clean Orlogsflag. Same flag with markings has been approved for a few dozen companies and institutions over the years.

Furthermore, the Orlogsflag is only described as such if it has no additional markings. Any swallow-tail flag, no matter the color, is called a Splitflag provided it bears additional markings.

The first regulation regarding the Splitflag dates from 27 March, 1630, where King Christian IV orders that Norwegian "Defensionskibe" (merchants ships with guns) may only use the Splitflag if they are in war-service under Denmark. In 1685 an order, distributed to a number of cities in Slesvig, says that all ships must carry the Danish flag, and in 1690 all merchants ships is forbidden to use the Splitflag, with the exception of ships sailing in the East Indies, West Indies and at the coast of Africa. In 1741 it is re-stated that the regulation of 1690 is still very much in effect, that merchants ships may not use the Splitflag. At the same time it is now allowed the Danish East India Company to use the Splitflag when past the equator.

It is obvious that some confusion must have existed regarding the Splitflag. In 1696 the Admiralty presented the King with a proposal for a standard regulating both size and shape of the Splitflag. In the same year a Royal resolution defines the proportions of the Splitflag, which in this resolution is called Kongeflaget (the King's flag), as follows: The cross must be 1/7 of the flags height. The two first fields must be square in form with the sides three times the cross width. The two outer fields are rectangular and 1½ the length of the square fields. The tails are the length of the flag.

These numbers are the basic for the Splitflag, or Orlogsflag, today, though the numbers have been slightly altered. The term Orlogsflag dates from 1806 and denotes use in the Royal Danish Navy.

From about 1750 to early 1800's a number of ships / companies which the government has interests in, received approval to used the Splitflag. From the mid 1800's to 1899 another bunch of institutions and private companies also received approval to use the Splitflag. Especially after 1870 the government generous and with little thought hand out approval to all kinds to institutions.

In royal resolution of October 25, 1939 for the Danish Navy, it is stated that the Orlogsflag is a Splitflag with a deep red ("Kraprød" or "dybrød") colour. Like the National flag, no nuance is given, but in modern days this is given as 195U. Furthermore the size and shape is corrected in this resolution to be: The cross must be 1/7 of the flags height. The two first fields must be square in form with the height of 3/7 of the flags height. The two outer fields are rectangular and 5/4 the length of the square fields. The tails are 6/4 the length of the rectangular fields.

Comparing this to the 1696 resolution one can see that both the rectangular fields and the tails have become smaller.

Who may use what?

1. Stutflag: This is the national flag of Denmark and is used by for all civilian purposes including the merchant navy. Any Dane can have a flagpole in the garden and use the flag according to the law. When the flag is not hoisted, for instance during darkness, a long narrow version called a vimpel or a wider version called a stander can be flown.

2. Splitflag: The use of the swallow-tail flag is restricted to the Danish Government and Navy. Note: The Naval Flag has a darker hue than the State Flag. Private yachts and motor boats are allowed to use the Naval Flag with the letters Y.F.(for Yacht Flag) superimposed in the upper canton. This flag is not allowed on boats for hire.

3. Kongeflag (literally: The King's Flag): This is the flag of the Monarch. It is currently used by H.M. Queen Margrethe II.

4. Dronningeflag (literally: The Queen's flag). This is the flag of the consort of the monarch. The main difference from the flag of the monarch is that this version of the royal coat-of-arms lacks the supporters, two wild men. This flag was used by H.M. Queen Ingrid, and is currently not in use, since the Prince Consort, H.R.H. Prince Henrik uses a special flag with a his personal coat of arms in the centre (originally, he used a flag with a crowned "H" in the centre).

5. Rigsforstanderflag: This flag is used by the leading member of the Royal Family when the Queen is abroad, and shows that the person currently assumes the constitutional duties of the Monarch. This person remains the de facto Monarch, until the Monarch returns to Danish territory.

6. Tronfølgerflag: This is the flag of the Crown Prince of Denmark, currently H.R.H. Crown Prince Frederik.

7. Kongehusflag: This flag can be used by any member of the Danish Royal Family.

8. Forsvarsminister: This is the flag of the Minister of Defence.

9. Admiral: Used on a ship to indicate that an Admiral is on board.

10. Viceadmiral: Used on a ship to indicate that a Vice Admiral is on board.

11. Kontreadmiral: Used on a ship to indicate that an Rear Admiral is on board.

12. Postflag: This is the former flag of the Royal Danish Mail and Telegraph (Danish: Kongelig Post og Telegrafvæsen), now Post Danmark.

13. Statens skibe: This flag is used on ships owned by the Danish State.

14. DSB: This flag is used by the DSB, the state railway company (Danske Statsbaner).

15. Havnepoliti: This is used by the Danish harbour police.

Flag days



References

  • Dannebrog - Vort Flag, Lieutenant Colonel Thaulow, Forlaget Codan, Copenhagen 1943
  • Dannebrog, Helga Bruhn, Forlaget Jespersen og Pios, Copenhagen 1949
  • Danebrog - Danmarks Palladium, E. D. Lund, Forlaget H. Hagerups, Copenhagen 1919
  • DS 359:2005 ’Flagdug’, Dansk Standard, 2005

This page about dannebrog includes information from a Wikipedia article.
Additional articles about dannebrog
News stories about dannebrog
External links for dannebrog
Videos for dannebrog
Wikis about dannebrog
Discussion Groups about dannebrog
Blogs about dannebrog
Images of dannebrog


. In the space of the advertisement breaks are written summaries of news, business & sports headlines, accompanied by different mixes of the normal Sky News theme music.
. The key differences between this overseas version and the UK version are the omission of the current time on the screen (reflecting that the channel may be shown outside of its normal GMT/BST time zone), and the absence of advertisements. Havnepoliti: This is used by the Danish harbour police. The standard UK Sky News channel is also available in a number of other countries; it is occasionally shown in hotels and is offered by some cable systems as part of their English-language line-up. 15. This differs from Sky News UK only in that it includes two local halfhour weekdaily programmes, and a weekly summary programme.

DSB: This flag is used by the DSB, the state railway company (Danske Statsbaner). Sky News Ireland began in May 2004. 14. However this Italian language channel has little in common with Sky News UK. Statens skibe: This flag is used on ships owned by the Danish State. Sky TG24, known to some English speakers as "Sky News Italia" launched on August 23 2003. 13. Some of this programming is also broadcast on Sky News Australia.

Postflag: This is the former flag of the Royal Danish Mail and Telegraph (Danish: Kongelig Post og Telegrafvæsen), now Post Danmark. Initially, only local news bulletins differentiated it from Sky News Australia, but its level of local programming has now increased. 12. New Zealand's Sky News Australia New Zealand launched in 2001. Kontreadmiral: Used on a ship to indicate that an Rear Admiral is on board. It is another News Corp channel that owes much in terms of style and presentation to Sky News. 11. Hindi news channel STAR News was launched in 1998 on Asia's STAR TV platform.

Viceadmiral: Used on a ship to indicate that a Vice Admiral is on board. It ceased transmission in June 1998. 10. It was partial-day Sky UK channel with a focus on Scottish news and sport. Admiral: Used on a ship to indicate that an Admiral is on board. Sky Scottish launched on November 1 1996 as a joint venture between BSkyB and Scottish Media Group. 9. This never happened, possibly due to sharp increases in ratings for FOX News.

Forsvarsminister: This is the flag of the Minister of Defence. Following Sky News' successful coverage of the 2003 Iraq War, some of which was broadcast on Fox News, there was a proposal to launch a Sky News US. 8. Fox and Sky use each others correspondents, studios and footage but there is a gulf in editorial stances of the two channels. Kongehusflag: This flag can be used by any member of the Danish Royal Family. Sky News' "sister channel" in the United States is Fox News Channel, launched on October 7, 1996. 7. It ceased transmission in August 1997.

Crown Prince Frederik. It was a partial-day UK opinion focused current affairs channel. Tronfølgerflag: This is the flag of the Crown Prince of Denmark, currently H.R.H. Granada Talk TV launched on October 1 1996 as part of the Granada Sky Broadcasting joint venture between BSkyB and Granada. 6. The UK version in its entirety is also available in Australia, but only in a low bitrate form. This person remains the de facto Monarch, until the Monarch returns to Danish territory. This channel makes heavy use of Sky News UK material.

Rigsforstanderflag: This flag is used by the leading member of the Royal Family when the Queen is abroad, and shows that the person currently assumes the constitutional duties of the Monarch. The first Sky News deriviate was Sky News Australia, launched on February 19 1996 as a joint venture between BSkyB, Publishing and Broadcasting Limited and the Seven Network. 5. They share content and expertise, but differ in focus and presentation. Prince Henrik uses a special flag with a his personal coat of arms in the centre (originally, he used a flag with a crowned "H" in the centre). As well as the original UK version, there are a growing number of other "Sky News" channels, and additional News Corporation news channels. Queen Ingrid, and is currently not in use, since the Prince Consort, H.R.H. It is also usually carried on cable systems in Europe, particularly (but not only) in Northern Europe.

This flag was used by H.M. It is also carried encrypted on a number of satellites for international reception - including but not limited to Hotbird, Nilesat, Amos 1 and Intelsat 10-02. The main difference from the flag of the monarch is that this version of the royal coat-of-arms lacks the supporters, two wild men. An international version - the UK feed, minus advertisements, the clock , the scrolling headlines banner and cropped to 4:3 - is free-to-air on Astra 1E at 19.2E. This is the flag of the consort of the monarch. It is also available on Freeview. Dronningeflag (literally: The Queen's flag). Sky News is free-to-air on the satellites carrying the Sky Digital platform.

4. Indeed, recently the BBC Head of News, Peter Horrocks, admitted that it was Sky News that is to be found on the tv screens of all the major UK national newsdesks (as well as a good deal of others across the globe), not the BBC. Queen Margrethe II. Despite increased competition from the BBC, Sky News remains the default news channel for opinion formers in UK. It is currently used by H.M. Later that year, its (also award-winning) coverage of the Iraq conflict saw it yet again steal a march on its rivals, with US networks CBS and Fox News carrying much of its coverage. Kongeflag (literally: The King's Flag): This is the flag of the Monarch. In 2002/3, its coverage of the Soham Murders in Cambridgeshire gave the channel yet more awards, and the British Academy award for news coverage.

3. During the first week or so of the invasion of Afghanistan, Its US sister station Fox News substituted its late-night repeats of its own programming with a simulcast of Sky News. This flag is not allowed on boats for hire. Its coverage of the September 11, 2001 attacks brought more honours, and more recognition from BAFTA and the RTS. Private yachts and motor boats are allowed to use the Naval Flag with the letters Y.F.(for Yacht Flag) superimposed in the upper canton. Its coverage of the war in Kosovo eclipsed long-standing rivals at CNN and the BBC, both of whom could only just muster telephone reports, whilst Sky had live reporters in-vision across the region; for that, it won awards from the Royal Television Society and BAFTA, as well as a nomination for an International Emmy Award. Note: The Naval Flag has a darker hue than the State Flag. At the turn of the millennium, Sky began a process of expanding its international coverage, opening more overseas bureaux in Africa, Europe, the far East, and so on.

Splitflag: The use of the swallow-tail flag is restricted to the Danish Government and Navy. The channel came in for further criticism, with many accusing it of maintaining a pro-Louise Woodward stance, even after she was found guilty. 2. Villagers rallied round the screen, and Sky recorded their reactions to every detail of the trial. When the flag is not hoisted, for instance during darkness, a long narrow version called a vimpel or a wider version called a stander can be flown. They also took the opportunity to rig up a huge television screen in a pub in Woodward's home village of Elton in Cheshire, with 24/7 coverage of the trial in progress. Any Dane can have a flagpole in the garden and use the flag according to the law. After days of live courtroom television, Sky attempted to return to a more regular schedule, only to be inundated with complaints by viewers demanding that the trial return to the screens; Sky obliged.

Stutflag: This is the national flag of Denmark and is used by for all civilian purposes including the merchant navy. Capitalising on the live broadcasts from the courtroom, Sky News covered the trial as-it-happened, with constant live coverage. 1. Its coverage of the Louise Woodward trial in Boston, US, garnered the channel international attention. Comparing this to the 1696 resolution one can see that both the rectangular fields and the tails have become smaller. However the station has undoubtedly got past this in its news coverage, to the point of being nominated for International Emmy Awards and a 2004 report listed Sky as second only to the BBC in terms of public trust in British news outlets. The tails are 6/4 the length of the rectangular fields. A 1993 report on public trust in news outlets ranked Sky News far below the more established TV networks and newspapers.

The two outer fields are rectangular and 5/4 the length of the square fields. MacKenzie announced his resignation in August 1994. The two first fields must be square in form with the height of 3/7 of the flags height. The interview did not air on Sky News, and was instead shifted to Sky One. Furthermore the size and shape is corrected in this resolution to be: The cross must be 1/7 of the flags height. Frykberg refused to air the interview and resigned shortly afterwards. Like the National flag, no nuance is given, but in modern days this is given as 195U. The most ferocious battle occurred when Mackenzie wanted Sky News to run an interview with Lady Bienvenida Buck, exposed by the News of the World as being the mistress of Chief of Defence staff Sir Peter Harding.

In royal resolution of October 25, 1939 for the Danish Navy, it is stated that the Orlogsflag is a Splitflag with a deep red ("Kraprød" or "dybrød") colour. Mackenzie, in contrast, wanted the channel to focus on more domestic and 'tabloid' stories. Especially after 1870 the government generous and with little thought hand out approval to all kinds to institutions. There was also talk of the US CBS network acquiring a stake in Sky News, and the two launching a joint international news channel. From the mid 1800's to 1899 another bunch of institutions and private companies also received approval to use the Splitflag. At the time, he was backed by Rupert Murdoch *[3]. From about 1750 to early 1800's a number of ships / companies which the government has interests in, received approval to used the Splitflag. Frykberg outlined his intention to open 15 new Sky News bureaux around the world and make the channel a serious alternative to CNN.

The term Orlogsflag dates from 1806 and denotes use in the Royal Danish Navy. The main problems arose when it became clear that Frykberg, then head of News and Sport at BSkyB, wanted to take Sky News to a wider international audience. These numbers are the basic for the Splitflag, or Orlogsflag, today, though the numbers have been slightly altered. MacKenzie's proposed changes to Sky News lead to clashes with CEO Sam Chisholm and the head of Sky News, Ian Frykberg, who protested what they saw as an attempt to take its news values downmarket and concentrate on stories that would be more familiar to tabloid newspapers than its rivals at the BBC and ITN. The tails are the length of the flag. In early 1994 Kelvin Mackenzie, former editor of the Sun newspaper, was appointed Managing Director of BSkyB. The two outer fields are rectangular and 1½ the length of the square fields. The station has not been without controversy.

The two first fields must be square in form with the sides three times the cross width. During 2003, plans to offer Sky News in the US were under consideration, but have since been dropped allegedly due to pressure from Fox News. In the same year a Royal resolution defines the proportions of the Splitflag, which in this resolution is called Kongeflaget (the King's flag), as follows: The cross must be 1/7 of the flags height. Sky News at the moment relies more on news rather than Fox News' anchor-based commentary, such as that provided by Bill O'Reilly. In 1696 the Admiralty presented the King with a proposal for a standard regulating both size and shape of the Splitflag. It is somewhat different to stablemate Fox News, the US sister channel with which it sometimes exchanges material. It is obvious that some confusion must have existed regarding the Splitflag. Today Sky News continues to maintain an impressive standard of journalism in the face of tough competition.

At the same time it is now allowed the Danish East India Company to use the Splitflag when past the equator. In the case of longer specials lasting close to an hour, a brief news summary is given on the hour, with the special starting a few minutes after. In 1741 it is re-stated that the regulation of 1690 is still very much in effect, that merchants ships may not use the Splitflag. Most specials last 30 minutes, with the regular programme for that hour being shortened to 30 minutes and the special starting at half past the hour. In 1685 an order, distributed to a number of cities in Slesvig, says that all ships must carry the Danish flag, and in 1690 all merchants ships is forbidden to use the Splitflag, with the exception of ships sailing in the East Indies, West Indies and at the coast of Africa. In addition to the above regular schedule, as of January 2006 Sky News has begun transmitting one-off special reports covering specific issues, with the schedule being altered to allow their inclusion. The first regulation regarding the Splitflag dates from 27 March, 1630, where King Christian IV orders that Norwegian "Defensionskibe" (merchants ships with guns) may only use the Splitflag if they are in war-service under Denmark. Shows marked with * are replaced with Sky News Ireland on Irish cable and satellite systems.

Any swallow-tail flag, no matter the color, is called a Splitflag provided it bears additional markings. Weekends:. Furthermore, the Orlogsflag is only described as such if it has no additional markings. Regular schedule as of October 24, 2005: Weekdays:. Same flag with markings has been approved for a few dozen companies and institutions over the years. asset. A few institutions have been allowed to fly the clean Orlogsflag. 20th Century Fox is another News Corp.

There are though a few exceptions to this. Sky News has been featured in many blockbuster feature films including 20th Century Fox releases; Independence Day, Mission: Impossible, Behind Enemy Lines, Shaun of the Dead and The Day After Tomorrow. The Orlogsflag with no markings, may only be used by the Royal Danish Navy. He is married to CNN's Christiane Amanpour. The Orlogsflag is a Splitflag with a deeper red colour and is only used on sea. Former US State Department Spokesperson James Rubin has also signed with Sky News to present an hour-long evening news show. The Splitflag is a Danish flag ending in a swallow-tail, it is Dannebrog red, and is used on land. In this, Sky News would be following the example of CNN and Fox News in the United States.

The Splitflag or Orlogsflag have similar specifications, but legally, they are two different flags. The new schedule includes more programmes based around news presenters such as Jeremy Thompson, while still breaking news around the clock. That some confusion still exists in this matter can be seen from the regulation of May 4, 1927, which once again states that Danish merchant ships have to fly flags according to the regulation of 1748. Music and on screen graphics were heavily revised and for the first time in the channel's history it began broadcasting in Widescreen (16:9) EDTV format (except for Sky News International which remained 4:3) . This regulation is still in effect today and thus the legal proportions of the National flag is today anywhere between 3:1:3 width / 3:1:4.5 length and 3:1:3 width / 3:1:5.25 length. This replaced the building at Isleworth which had been in use for almost 17 years since the channel's launch. So in May 1893 a new regulation to all chiefs of police, stated that the police should not intervene, if the two last fields in the flag were longer than 6/4 as long as these did not exceed 7/4, and provided that this was the only rule violated. On October 24, 2005, Sky News was relaunched from a brand-new studio in a new building at Osterley, West London.

They also noted that the flag currently used had lengths, of the last two fields, anywhere between 7/4 to 13/6. In March 2004 it was announced that Sky News had won a 5-year contract to supply news bulletins to the British terrestrial channel Five, taking over from ITN in January 2005. Any new flag would also quickly become unlawful, due to wear and tear. Sky News Poll, had also proved popular with a new question each day. Some interested in the matter made inquires into the issue and concluded that the 6/4 length would make the flag look blunt. It proved popular, and in late 2001/early 2002 it launched a 8-screen video news service, rather than just 4-screen. As late as 1892 it was stated in a series of regulations that the correct lengths of the two last fields in the flag were 6/4. In March 2000 Sky News Active was launched, a 24-hour service providing headlines (and other services) on demand.

During the next about 150 years nobody paid much attention to actually abide fully to the proportions of the flag given in the 1748 regulation, not even the government. The EC ruled that the BBC licence fee should be considered state aid but that such aid was justified due to the public service remit of the BBC and that it did not exceed actual costs of the channel. No official nuance definition of "Dannebrog rød" exists. In September 1999 the European Commission ruled against a complaint by Sky News which argued that the publicly funded BBC News 24 was unfair and illegal under EU law. The private company, Dansk Standard, regulation number 359 of 2005, defines the red colour of the flag as Pantone 186c. Sky News was the only UK 24 hour news service until the launch of BBC News 24 in November 1997, followed by the ITN News Channel (changing to the ITV News Channel before it closed down in December 2005) in August 2000. The only available red fabric colour in 1748 was made of bracken root, which make a brownish red. However, one of its longest standing presenters, Bob Friend MBE, retired in late 2003.

According to the regulation of June 11, 1748 the colour was simply red, which is common known today as "Dannebrog rød" ("Dannebrog red"). Whilst it is fashionable for many of the newcomers to the news channel market to rapidly hire-and-fire presenters, Sky News is unique in that many of the original presenting team from the 1980s launch remain at the channel. To the best of knowledge, this regulation has never been revoked, however it is probably no longer done. Although the channel was reportedly run at a loss until 2002 [2] its award-winning journalism has brought Sky Television and its successor British Sky Broadcasting some much-needed prestige. the Knights Hospitaller). The channel originally operated on a shoestring but quickly gained a reputation for journalistic integrity. John (a.k.a. .

These had to carry the King's cypher logo in the center of the flag, to distinguish them from Maltese ships, due to the similarity of the flag of the Order of St. (although partnerships with other News Corporation-owned news outlets greatly increase this list). A somewhat curious regulation came in 1758 concerning Danish ships sailing in the Mediterranean. The station has 7 bureaux outside the United Kingdom & Ireland: Brussels, New Delhi, Johannesburg, Jerusalem, Moscow, Beijing and Washington, D.C. Both flags are identical. Sky News currently employs around 50 on-screen staff: anchors, weather forecasters, correspondents and reporters, and over 500 behind-the-scenes workers. This definition are the absolute proportions for the Danish national flag to this day, for both the civil version of the flag, "Stutflaget", as well as the merchant flag ("Handelsflaget"). The station broadcasts from Osterley, West London.

The proportions are thus: 3:1:3 vertically and 3:1:4.5 horizontally. Sky News is available via satellite in Africa, the Middle East, and parts of Asia and Oceania. The two first fields must be square in form and the two outer fields most be 6/4 lengths of those. A former competitor within the UK was the ITV News Channel, which has ceased broadcasting. The white cross must be 1/7 of the flags height. Its main competitor in the UK is BBC News 24 while elsewhere in Europe it competes mainly with BBC World, Euronews and CNN International. The size and shape of the coufhordie flag ("Koffardiflaget") for merchant ships is given in the regulation of June 11, 1748, which says: A red flag with a white cross with no split end. Sky News is Europe's first 24-hour television news channel, originally launched as part of the 4-channel Sky Television network in February 1989.

The quest to unite them into a specified flag law have been brought forth many times, especially in the 20th century, but it never amounted to anything. 5.30am - Sky World Review and Business Report. Denmark does not have a specified flag law, but various regulations and rules spread out over many documents, from King Christian IV's time till today, can be found. 5.00am - Sky World News. The royal seal of King Erik VII from 1398 - the first combined coat of arms found in Denmark - shows the flag twice; the cross that separates the four coats-of-arms is the cross of the Dannebrog and the coat of arms representing Denmark show the three lions holding a Dannebrog banner. 4.30am - Sky World Review and Business Report. From Queen Margaret I and King Erik VII time we also have a case that undisputedly links Dannebrog to Denmark. 4.00am - Sky World News.

This image from "Wapenboek Gelre" is near identical found in an old coats of arms book from the 15th century now located in the National Archives of Sweden, ("Riksarkivet"). 7.00pm - Sky News On The Hour. This image has been used to acknowledge a previously disputed theory that the cross found in Valdemar Atterdag's coats of arms located in his Danælog seal ("Rettertingsseglet") from 1356 is indeed the cross from the Danish flag. 5.00pm - Live at Five. This is the earliest known undisputed colour rendering of the Dannebrog. 12.00pm - Sky News On The Hour. The text left of the coat of arms says “die coninc van denmarke” (The King of Denmark). 10.00am Sunday only - Sunday Live with Adam Boulton, an in-depth look at world of politics from the heart of Westminster.

On the right horn is a Danish banner. 10.00am Saturday only - Saturday Live with Martin Stanford, mixing news and sport with showbiz and technology. On page 55 verso we find the Danish coat-of-arms with a helmet on top with horns. 6.00am - Sunrise. It is now located on the Royal Library of Brussels (the "Bibliothèque royale Albert Ier"). 5.30am - Sky World Review and Business Report. The book displays some 1700 coats-of-arms from all over Europe, in colour. 5.00am - Sky World News.

Most historians claim that the book was written by Geldre Claes Heinen. 4.30am - Sky World Review and Business Report. The earliest source that indisputably links the red flag with a white cross to a Danish King, and to the realm itself, is found in a Dutch register of coats-of-arms “Wapenboek Gelre”, written between 1340 and 1370 (some sources say 1378 or 1386). 4.00am - Sky World News. The national Coat of Arms of Estonia, three blue lions on a golden shield, is almost identical to the Coat of Arms of Denmark, and its origin can be traced directly back to King Valdemar II and Danish rule in Estonia 1219-1346. Includes broadcast of CBS Evening News at 12:30am and 3:30am. Efforts to trace it from Estonia back to Denmark have, however, been in vain. 12.00am - Sky News On The Hour, overnight news coverage to 4am.

The symbol later became the coat-of-arms of the city. 11.00pm - Sky News Tonight takes a look at tomorrow's top stories. In Tallinn, a coat-of-arms resembling the flag is found on several buildings and can be traced back to the middle of the 15th century where it appears in the coat-of-arms of the "Die Grosse Gilde", a sort of merchant consortium which greatly influenced the city's development. 10.30pm - Sportsline. An obvious place to look for documentation is in the Estonian city of Tallinn, the site of the legendary battle. *. However, if one examines the few existing foreign sources about Denmark from the 13th to 15th centuries, it is apparent that, at least from foreign point of view; the national symbol of Denmark was not a red-and-white banner but the royal coat of arms (three blue lions of a golden shield.) This coat of arms remains in use to this day. 10.00pm - Sky News at Ten is a round-up of the day's top stories, with Chris Roberts and Gillian Joseph.

In the 19th and early 20th century, these images were used by many Danish historians, with a good flair of nationalism, trying to date the origins of the flag to 1219. 9.00pm - Sky News Tonight. However, several coins, seals and images exist, both foreign and domestic, from the 13th to 15th centuries and even earlier, showing flags similar to the Dannebrog. 8.00pm - World News Tonight, presented by James Rubin, taking a look at the news from an international perspective. Whether the flag has its origins in a divine sign, a banner of a military order, an ecclesiastical banner, or perhaps something entirely different, Danish literature is no help before the early 15th century. 7.00pm - The Sky Report with Julie Etchingham, a hard-hitting news analysis show. Danish literature of the 13th and 14th centuries remains suspiciously quiet about the national flag. 6.30pm - Sportsline *.

Since King Valdamar II was married to the Portuguese princess, Berengaria, it is not unthinkable that the origin of the story, if not the flag, was the Spanish tale or a similar tale, which again might have been inspired by an even older legend. 5.00pm - Live at Five, a fast-paced look at the day's top stories with Jeremy Thompson. Basically, these are all variations of the same legend. 2.00pm - Sky News Today. In Estonia it is the Danish colours, and in Jerusalem the English colours. 12.00pm - Lunchtime Live with Kay Burley taking a comprehensive look at the day's news with human interest stories. In Spain, the colours of the Pope appears in the sky, in Finland the Swedish colours. 9.00am - Sky News Today with live breaking news as it develops.

The similarities to the legends is obvious. 6.00am - Sunrise with Eamonn Holmes and Lorna Dunkley. The English flag, the Saint George's Cross is also claimed to have appeared in the sky during a critical battle, in this case in Jerusalem during the crusades. Probably a later invention to counter the legendary origins of the Danish flags, but never the less of the same nature. Likewise an almost identical Swedish tale from the 18th century about a yellow cross on blue appearing in 1157 during a Swedish battle in Finland.

Bruhn mentions a battle (also mentioned by Fabricius) taking place on September 10, 1217 between Christian knights and Moor warriors on the Iberian Peninsula near the castle Alcazar, where it is said that a golden cross on white appeared in the sky, to bring victory to the Christians. Similar tales of appearances in the sky at critical moments, particularly of crosses, can be found all over Europe. She claims that it is neither the battle nor the banner that is central to the tale, but rather the cross in the sky. A much different theory is briefly discussed by Fabricius and elaborated more by Helga Bruhn in a book from 1949.

All these theories centre on two battles in Estonia, whether it is in Fellin (1208) or Lyndanisse (1219), and thus try to explain the origin in relation to the tale brought forth over 300 years after the event. He repeats the story about the flag being planted in front of Bishop Theodorik's tent which the enemy mistakenly attacks believing it to be the tent of the King. The banner would then already be known in Estonia. That is based on his tireless efforts to expand Christianity to the Baltic countries and that under his initiative and supervision several smaller crusades had already been conducted in Estonia.

He says in this theory that it might have been Archbishop Andreas Sunesøn's personal ecclestical banner or perhaps even the flag of Archbishop Absalon. In this study he put the location to 1208 Fellin and not the Battle of Lyndanisse in 1219, based on the earliest source available about the story.. It is explained in his study of 1934, titled "Sagnet om Dannebrog og de ældste Forbindelser med Estland'". Fabricius put up yet another theory.

P. The Danish church-historian L. The white on red warrior-cloak cannot be traced until later. The Knights Hospitaller is a monk-order and used black dresses.

Adolf Ditlev Jørgensen does not give an explanation how the white Maltese cross on red of the Knights Hospitaller, found its way to the Danish flag of 1219, given the fact that in that time it was a white cross on black. He claims that the origin of the legend of the falling flag comes from this confusion in the battle. Adolf Ditlev Jørgensen explains that it was Bishop Theodorik who carried the flag, well planted outside his tent, thus as an already well-known Knights Hospitaller symbol in Livonia, the enemy thought this was the King's symbol and mistakenly stormed Bishop Theodorik tent. In the contemporary writing of the priest Henry of Livonia from Riga it is said that Bishop Theodorik was killed during the 1219 battle, as the enemy stormed his tent, thinking it was the King's tent.

Furthermore he claims that Bishop Theodorik, already a part initiator of the order in Livonia, the Livonian Brothers of the Sword, had the idea of starting a similar order in Estonia and that he was the original instigator of Bishop Albert of Buxhoeveden inquiry to King Valdemar II in 1218, that set the whole Danish participation in the Baltic crusades in motion. He supports his theory with that the order came to Denmark in the latter half of the 12th century and during the next centuries spread to major cities, like Odense, Viborg, Horsens, Ribe and their headquarters in Slagelse, so by the time of the Baltic crusade, the symbol was already a known symbol in Denmark. A theory brought forth by the Danish historian Adolf Ditlev Jørgensen in 1875 in his book Danebroges Oprindelse, is that the Danish flag is the banner of the Knights Hospitaller. Moreover, it is unlikely that the pope would send such a banner, given the fact that they already had one, namely the banner of the Knights Hospitaller (Danish: "Johanitterne").

It is unlikely that the very fair and loyal archbishop would do such a thing behind the king's back. He suggested that it was not a pope banner to the King but a pope banner to the Churchly legate in the North, more specifically to archbishop Andreas Sunesøn, which he - without the knowledge of the King – brought with him on the King's crusade in the Baltic countries, in an effort to make the army take on a Christian symbol (over the king's symbol) and thereby strengthen the power of the church. A similar theory was suggested by Danish explorer, adventurer and Captain Johan Støckel in the early 20th century. On the other hand, the letter in question might simply have been lost.

Being granted a banner by the Pope would have been a great honour, but despite the many letters of the popes relating to the crusades, none of them mentions granting a banner to a King of Denmark. One would though imagine that if this story was true, some kind of record ought to exist of the event and presumably Danish historians would not have failed to mention it in some way. Other kings and lords certainly received such banners. The Danish historian Caspar Paludan-Müller in 1873 in his book "Sagnet om den himmelfaldne Danebrogsfane" put forth the theory that it is a banner sent by the Pope to the Danish King to use in his crusades in the Baltic countries.

Other origin theories have been put forth in the late 19th and early 20th century. Many of these legends are apparently built on earlier ones. If the flag of 1208 or 1219 ever existed. Historically, it is of course impossible to prove or disprove that these records speak of the same flag.

A historian from Slesvig, Ulrik Petersen (1656-1735), wrote in the late 17th century that the flag hung in Slesvig cathedral till about 1660 until it simply crumbled away, thus ending its more than 400-year-old story. Henrik Rantzau states in his writing of 1576 that the flag was brought to Slesvig city and placed in the cathedral, following its return. A priest and historian from Dithmarschen, Johan Neocorus, wrote in 1598 that the banner captured in 1500, was brought to the church in Wohrden and hung there for the next 59 years, until it was returned to the Danes as part of the peace settlement in 1559. This is however not the end of the story.

This "Danmarckis Hoffuitbanner" was probably nothing short of the "Banner of the Realm'" (Rigsbanner), the Dannebrog.. This young man was Peder Skram. It was saved only by the combined efforts of the banner-carrier Mogens Gyldenstierne, taking multiple wounds, and a young man coming to his rescue. He writes that the "Danish head banner" ("Danmarckis Hoffuitbanner") was nearly captured by the Swedes.

An indication that we are dealing with multiple flags, are the 1570 writings of Niels Hemmingsøn regarding a bloody battle between Danes and Swedes near the Swedish town of Uppsala in 1520. In fact, the entire letter gives the impression that the lost battle was noting more than an "unfortunate affair". In a letter dated 22 February 1500 to Oluf Stigsøn, King John describes the battle, but does not mention the loss of an important flag. However, it is more questionable if he indeed was carrying the "original" flag.

It is quite plausible that the king’s personal banner as well as the leading banner of the army were both lost, as the battle was led by the King himself. Sources from Dithmarschen, written shortly after the battle of 1500, do mention banners, including the Royal banner, being captured from the Danes, but there is no mention of Dannebrog or the "original" flag. He notes that the flag was in a poor condition when returned. In 1576, the son of Johan Rantzau, Henrik Rantzau, also writes about the war and the fate of the flag.

Both claims that this was the original flag, and consequently both writers knew the legend of the falling flag. This legend is found in two sources, Hans Svanning's History of King John from 1558-1559 and Johan Rantzau's History about the Last Dithmarschen War, from 1569. In the capitulation terms it is stated that all Danish banners lost in 1500 were to be returned. In 1559, King Frederik II recaptured it during his own Dithmarschen campaign.

The flag was lost in a devastating defeat on 17 February 1500. According to tradition, the original flag from the Battle of Lyndanisse was used in the small campaign of 1500 when King Hans tried to conquer Dithmarschen (in western Holstein in north Germany). The story of the original flag has a continuation that many Danes are not aware of. Some historians believe that the story by Petrus Olai refers to a source from the first half of the 15th century, making this the oldest reference to the falling flag.

Whether or not these records describe a truly old oral story in existents at that time, or a 16th century invented story, is not currently determined. In another record by Petrus Olai called "Danmarks Tolv Herligheder" (Twelve Splendours of Denmark), in splendour number nine, the same story is re-told almost to the word, however a paragraph has been inserted correcting the year to 1219. The Danes were all but defeated when a lamb-skin banner depicting a white cross falls from the sky and miraculously leads to a Danish victory. This record describes a battle in 1208 near a place called "Felin" during the Estonia campaign of King Valdemar II.

The second source is the writing of the Franciscan monk Petrus Olai (Peder Olsen) of Roskilde, from 1527. He also mentions that this flag, falling from the sky during the Russian campaign of King Valdemar II, is the very same flag that King Eric of Pomerania took with him when he left the country in 1440 after being deposed as King. It is not mentioned in connection to the campaign of King Valdemar II in Estonia, but in connection with a campaign in Russia. The first is found in Christiern Pedersen's "Danske Krønike", which is a sequel to Saxo’s Gesta Danorum, written 1520-1523.

This story originates from two written sources from the early 16th century. Though no historical support exists for the flag story in the Fellin battle either, it is not difficult to understand how a small and unknown place is replaced with the much grander battle of Reval from the Estonia campaign of King Valdemar II. The first record of the legend dates from more than 300 years after the campaign, and the first record connects the legend to a much smaller battle, though still in Estonia; the battle of Fellin (Viljandi) in 1208. No historical record supports this legend.

The legend says that during the Battle of Lyndanisse, also known as the Battle of Valdemar (Danish: "Volmerslaget"), near Reval (Tallinn) in Estonia, on 15 June 1219, the flag fell from the sky during a critical stage, resulting in Danish victory. The legend of the flag is very popular among Danes, but most consider it to be a legend though a beautiful one. . The royal Danish yacht is named after the flag.

During the Danish-Norwegian personal union, the Dannebrog was also the flag of Norway and continued to be, with slight modifications, until Norway adopted its current flag in 1821. The cross design of the Danish flag was subsequently adopted by the other Nordic countries: Sweden, Norway, Finland, and Iceland. The national flag of Denmark, the Dannebrog, is red with a white Scandinavian cross that extends to the edges of the flag; the vertical part of the cross is shifted to the hoist side. DS 359:2005 ’Flagdug’, Dansk Standard, 2005.

Hagerups, Copenhagen 1919. Lund, Forlaget H. D. Danebrog - Danmarks Palladium, E.

Dannebrog, Helga Bruhn, Forlaget Jespersen og Pios, Copenhagen 1949. Dannebrog - Vort Flag, Lieutenant Colonel Thaulow, Forlaget Codan, Copenhagen 1943.

07-06-15 FTPPro Support FTPPro looks and feels just like Windows Explorer Contact FTPPro FTPPro Help Topics FTPPro Terms Of Use ftppro.com/browse2000.php Business Search Directory Real Estate Database WebExposure.us Google+ Directory